Analysis of Student Needs on Multiple Intelligences Interactive Learning Media with Islamic Values
DOI:
https://doi.org/10.25217/numerical.v6i2.2655Keywords:
Islamic Value, Interactive Learning Media, Multiple Intelligence, Need AnalysisAbstract
The research problem was how the steps for analyzing the needs of interactive learning media based on multiple intelligences integrated with Islamic values developed. This study describes the Needs Analysis of Interactive Learning Media based on Multiple Intelligence integrated with Islamic values. This type of research was qualitative research. This research was conducted to analyze the need to create interactive learning media, Inspiring Presentation, with HTML5. The method of collecting data in the research was by using interview techniques on six students of class VII and three teachers of Mathematics. Based on the needs analysis and the material analysis results, no interactive learning media contains nine multiple intelligences, which we know as Multiple Intelligences integrated with Islamic values. So it is necessary to develop further from the results of this study to get to the stage of obtaining good learning media as needed.
References
T. Nurrita, “Pengembangan Media Pembelajaran Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa,” MISYKAT J. Ilmu-ilmu Al-Quran, Hadist, Syari’ah dan Tarb., vol. 3, no. 1, hal. 171, 2018, doi: 10.33511/misykat.v3n1.171.
Permasyah, S.,& Murwaningsih, T., “Media Pembelajaran Digital: Kajian Literatur tentang Dampak Penggunaan Media Pembelajaran Digital di SMK,” Pros. Semin. Nas. Pendidik. Adm. Perkantoran, hal. https://jurnal.uns.ac.id/snpap/article/view/ 27906, 2018.
N. I. Rahmawati dan C. Ayyuhda, “Strategi Multiple Intelligences Pada Study From Home Sebagai Inovasi Mengajar Guru Selama Covid-19,” Hipotenusa J. Res. Math. Educ., vol. 4, no. 2, hal. 2723–486, 2021.
S. Abdulatif dan T. Lestari, “Pengaruh Gadget Terhadap Perkembangan Sosial Anak di Masa Pandemi,” J. Pendidik. Tambusai, vol. 5, no. 1, hal. 1490–1493, 2021.
Sukono, “Memanfaatkan Kemajuan Teknologi untuk Meningkatkan Kompetensi Guru,” Pros. Prof. Guru Abad XXI, hal. 59–64, 2018.
U. Hanifah Salsabila, L. Irna Sari, K. Haibati Lathif, A. Puji Lestari, dan A. Ayuning, “Peran Teknologi Dalam Pembelajaran Di Masa Pandemi Covid-19,” Al-Mutharahah J. Penelit. dan Kaji. Sos. Keagamaan, vol. 17, no. 2, hal. 188–198, 2020, doi: 10.46781/al-mutharahah.v17i2.138.
Adlin, “Analisis Kemampuan Guru Dalam Memanfaatkan Media Berbasis Komputer Pada Pembelajaran di Sekolah Dasar,” J. Imajin., vol. 3, no. 2, hal. 31–35, 2019.
A. Suryadi dan N. M. Rosa, “Media Pembelajaran Interaktif Menggunakan Aplikasi Camtasia Studio Dan Ispring Presenter,” Pros. Semin. Nas. Rekarta 2020, hal. 66–75, 2020.
N. Alamsyah dan D. Zaenuddin, “Pembuatan Media Pembelajaran Interaktif Dengan Perangkat Lunak Ispring Presenter di SMA N 4 Banjarmasin,” vol. 1, no. 1, 2015.
N. I. Rahmawati, F. Ikashaum, S. Wahyuni, dan E. D. Cahyo, “Pendampingan Pembuatan Media Pembelajaran Interaktif Ispring Presenter Berbasis HTML 5,” Soc. J. Pengabdi. Masy., vol. 01, no. 2, hal. 59–64, 2022, [Daring]. Tersedia pada: https://edumediasolution.com/index.php/society.
M. Alim, Pendidikan Agama Islam: Upaya Pembentukkan dan pemikiran dan Kepribadian Muslim. Bandung: Remaja Rosdakrya, 2011.
M. Abdurahman, Akhlak Menjadi Seorang Muslim Berakhlak Mulia, PT Raja Gr. . Jakarta, 2016.
M. Agustin, “Mengenali dan Mengembangkan Potensi Kesedasan Jamak Anak Sejak Dini Sebagai Tonggak Awal Melahirkan Generasi Emas,” Cakrawala Dini J. Pendidik. Anak Usia Dini, 2013, [Daring]. Tersedia pada: https://media.neliti.com/media/publications/240642-mengenali-dan-mengembangkan-potensi-kece-73fe444c.pdf.
Omerin dan Nopan, “Pentingnya Pendidikan Karakter Dalam Dunia Pendidikan,” Manag. Pendidik., vol. 9, no. 3, hal. 464–468, 2015, [Daring]. Tersedia pada: http://pasca.um.ac.id/conferences/index.php/snbk.
A. Winarti, atiek,. Rahmini, Ani., Almubarak, “Keefektifan Collaborative Problem Solving Berbasis Multiple Intelligences Untuk Meningkatkan Keterampilan Berpikir Kritis,” J. Pendidik. Penelit. Inov. Pembelajaran, vol. 3, no. 2, 2019, doi: https://doi.org/10.21831/jk.v3i2.24714.
Sudaryono, Metode Penelitian: Kuantitatif, Kualitatif dan Mix Method, Rajawali P. Depok, 2019.
S. Siregar, Metode Penelitian Kuantitatif dilengkapi dengan perbandingan perhitungan manual dan SPSS, Kencana. Jakarta, 2017.
Sugiyono, “Metode Penelitian dan Pengembangan R&D,” no. 1, hal. 35–49, 2015.
N. Omeri, “Pentingnya Pendidikan Karakter dalam Dunia Pendidikan,” MAPEN J. Manajer Pendidik., vol. 9, no. 2, 2020.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Nur Indah Rahmawati, Dimas Nugroho, Venda Mega Faniya

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.